LAVCA VC
  • News Feed
  • VC Data
  • Directories
  • Features
  • Tech Growth Coalition
  • LAVCA Gender Diversity
  • Engage
    • VC Council
    • VC Members
  • LAVCA
  • Member Login
  • Member Access

LAVCA VC

  • News Feed
  • VC Data
  • Directories
  • Features
  • Tech Growth Coalition
  • LAVCA Gender Diversity
  • Engage
    • VC Council
    • VC Members
  • LAVCA

Riverwood and Blackstone Acquire Argentina’s Metrotel (en español)

December 27, 2017

U.S. private equity firms Riverwood Capital Partners and Blackstone have purchased Argentinian telecommunications provider Metrotel from Sociedad Comercial del Plata for US$190m.

(El Cronista) El holding Sociedad Comercial del Plata, que había pagado u$s 33 millones en 2014, redireccionará inversiones a construcción y agribusiness.

Dos de los principales fondos inversores internacionales acaban de ingresar al mercado de telecomunicaciones argentino: Riverwood, especializado en tecnología y que en el país ya invierte en Netshoes por ejemplo, y el estadounidense Blackstone. Por un valor de u$s 190 millones, concretaron la compra de Metrotel, la empresa argentina de servicios de telecomunicaciones, que era propiedad de Sociedad Comercial del Plata (SCP).

“Las desregulaciones y las nuevas reglamentaciones en el sector de Internet y las telecomunicaciones, que son muy positivas, han promovido un nuevo escenario futuro en el cual los jugadores van a ser muy grandes y fuertes. La venta se enmarca en un sector que va a tener jugadores de más peso. Nos pareció un momento apropiado para salir de la inversión y refocalizarnos en otros sectores”, explicó Ignacio Noel, presidente de Sociedad Comercial del Plata. El holding argentino había adquirido el 100% de Metrotel, que perteneció al Grupo Roggio, en 2014 por u$s 33 millones y en estos años obtuvieron dividendos por u$s 21 millones. “La venta permite obtener una muy significativa ganancia para nuestros accionistas, habiendo multiplicado por siete el capital invertido en poco más de tres años”, precisó Noel.

Metrotel es un proveedor de servicios de telecomunicaciones Internet y datos con foco en grandes empresas y pymes. Cuenta con su propia infraestructura, que incluye una red de más de 3000 kilómetros de fibra óptica que recorre Capital Federal, Gran Buenos Aires, Córdoba, Rosario, Neuquén y Mendoza. En 2016, la empresa facturó más de $ 627 millones, un 83% por encima del año anterior. “Metrotel tiene planes de crecimiento muy importantes y va a seguir creciendo a dos dígitos en los próximos años. Si no, sería imposible que tuviese la valuación que tuvo”, subrayó Noel. Según el empresario, otras compañías del tamaño de Metrotel en el mercado medianas, no gigantes que también van a ser muy buscadas por inversores.

El proceso de venta de Metrotel comenzó hace unos seis meses a través del equipo de mergers and acquisitions del Citi en Nueva York, bien posicionado en el rubro de telecomunicaciones. En las distintas etapas, participaron entre 10 y 15 compañías que llegaron a presentar ofertas no vinculantes.

Luego de la venta de Metrotel, el plan de SCP es focalizarse en dos sectores que forman parte de su estrategia de largo plazo: construcción y agronegocios. El grupo adquirió el año pasado la empresa Cerro Negro, de materiales de construcción, donde están ejecutando una inversión de u$s 60 millones.

“Queremos tener una parte de nuestro negocio en ese sector no transable, de productos que no se importan o exportan, con foco en materiales de construcción muy ligado al crecimiento que van a tener, y están teniendo, los créditos hipotecarios. En otro sector que queremos invertir es en los transables donde se generan dólares a través de las exportaciones y estamos mirando negocios agroindustriales precisó Noel. Por un lado generación de exportaciones y por otro generación de pesos ligados a la economía local y al crecimiento de los préstamos hipotecarios”. Luego de tener participaciones minoritarias en muchas empresas, ahora quieren invertir solo en compañías donde tengan el control de la operación.

El grupo, que perteneció a la familia Soldati y atravesó un concurso de acreedores en 2000, es hoy el grupo local con mayor cantidad de inversores, que suman más de 9100.

Riverwood and Blackstone Acquire Argentina’s Metrotel (en español) was last modified: January 16th, 2018 by Editor
ArgentinaBlackstoneBuenos AiresMetrotelPrivate EquityRiverwood CapitalSociedad Comercial del PlataTelecommunications
0
Facebook Twitter Google +

Sign up for LAVCA’s bi-weekly Latin American Private Capital Update and the LatAm Venture Bulletin, produced specifically for venture investors, entrepreneurs, and technology startups in the early stage ecosystem.






Which LAVCA Newsletter would you like to receive?

VC Partner Events

  • VC Trends in Latin America: H1 2022

    August 23, 2022–August 23, 2022
  • LAVCA Encontro Anual Brasil 2022

    August 30, 2022–August 30, 2022

Tweets

  • Nicolás Szekasy https://t.co/kMv2IUnfbA

    11-Aug-2022

    Reply Retweet Favorite
  • #LAVCAWeek2022 is taking place in person Oct. 11-14 in NYC! Speakers include: Tania Sztamfater Chocolat (… https://t.co/uNg10qSqwx

    09-Aug-2022

    Reply Retweet Favorite
  • Today's top takeaways from the #LatAmVentureBulletin: https://t.co/JY9CRvO0hW https://t.co/KUabMLOT2U

    05-Aug-2022

    Reply Retweet Favorite
  • Leading VCs and tech investors active in Brazil are invited to join LAVCA's #EncontroAnualBrasil. Program highlight… https://t.co/9vWiCTnyuh

    05-Aug-2022

    Reply Retweet Favorite
  • Registration for #LAVCAWeek2022 is now open for all qualified institutional investors LAVCA Members and non-members… https://t.co/iiv4YQSuUc

    03-Aug-2022

    Reply Retweet Favorite

Submit VC News

Have private equity or venture capital related news that you would like to share? Submit your press releases and news to [email protected].

VC Industry News

  • Monashees and Andreessen Horowitz Lead USD10m Seed Round for NG.CAS

    August 2, 2022
  • Canary Leads USD6m Pre-Seed Round for Colombia’s Bia

    July 27, 2022
  • Swvl To Acquire Mexico’s VC-backed Urbvan for USD82m

    July 11, 2022
  • Tiger Global Leads USD15m Series A for Colombia’s treble.ai

    July 1, 2022
  • Goldman Sachs Asset Management Leads ~USD38m Series C for Brazil’s Conexa Saúde

    June 27, 2022
  • Vine Ventures Reaches USD140m Final Close for Seed-stage Venture Fund

    June 22, 2022
  • Ecuadorian Fintech Kushki Raises USD100m Series B+ at USD1.5b Valuation

    June 7, 2022
  • Vinci Partners Acquires USD20m Stake in Brazilian Credit Provider DMCard

    February 21, 2022
  • 8VC Leads ~USD35.4m Round for Brazilian Insurtech 180 Seguros (em português)

    February 2, 2022
  • Glade Brook Capital Leads USD125m Series C for Chilean Insurtech Betterfly

    February 2, 2022
  • SP Ventures and Acre.VC Lead USD10m Series A for Brazilian Carbon Trading Marketplace Moss (em português)

    January 31, 2022
  • Brazilian Healthtech Nilo Saúde Raises USD10m Series A from Canary, MAYA, SoftBank, GFC and Tau Ventures

    January 28, 2022
  • Valor Capital Group Leads ~USD16m Series A for Brazilian Agtech Agrolend (em português)

    January 23, 2022
  • DILA Capital and Kayyak Ventures Lead USD15m Series A for Mexican Financing Platform Fairplay

    January 18, 2022
  • Astella Investimentos Leads ~USD4.6m Seed Round for Brazilian Blockchain Trading Platform Gavea (em português)

    January 12, 2022
  • SoftBank Leads USD48m Series B for Colombian E-commerce Laika

    January 12, 2022
  • KASZEK Leads USD13.2m Round for Mexican Fantasy Sports Platform Draftea

    January 7, 2022
  • IDC Ventures Leads ~USD5m Series A for Brazilian Microcredit Platform SuperSim (em português)

    January 6, 2022
  • Mexican Verification Platform MetaMap Raises USD70m Series B

    January 5, 2022
  • DRADS Capital Leads USD7m Pre-Series A for Chilean Foodtech The Live Green Co. (en español)

    January 3, 2022
  • SoftBank Leads USD127m Round for Brazilian Healthcare Provider Alice

    December 21, 2021
  • DILA Capital and ALIVE Ventures Lead USD14m Series A for Edtech Slang

    December 20, 2021
  • Astella Investimentos and SoftBank Lead ~USD3m Seed Round for Brazilian Automation Platform BotCity (em português)

    December 20, 2021
  • GIC Leads USD80m Round for Colombian POS Lending Platform ADDI (em português)

    December 20, 2021
  • Yara Growth Ventures Leads USD30m Series C for Argentine Agtech Agrofy (em português)

    December 16, 2021
  • Tiger Global Leads USD60m Series B for Mexican Freight Platform Nowports

    December 16, 2021
  • SoftBank Leads ~USD120m Round for Brazilian Fintech OpenCo (em português)

    December 15, 2021
  • DN Capital Leads ~USD22.2m Series A+ for Brazilian Healthtech Sami

    December 14, 2021
  • Riverwood Capital Leads ~USD52m Series B for Brazilian Fiscal Management Platform Arquivei (em português)

    December 14, 2021
  • KASZEK Leads USD2.7m Seed Round for Peruvian Edtech Crack the Code

    December 13, 2021
  • GIC Leads ~USD32m Series C for Brazilian Delivery Platform Shopper (em português)

    December 13, 2021
  • Tiger Global Leads USD20.5m Round for Mexican Freight Platform Nuvocargo

    December 10, 2021
  • Advent International and SoftBank Lead USD60m Series B+ in E-Commerce Aggregator Merama

    December 9, 2021
  • Volpe Capital Leads ~USD5m Series A for Brazilian Corporate Governance Platform Atlas Governance

    December 8, 2021
  • Lachy Groom Leads USD14.8m Series A for Brazilian Fintech Stark Bank (em português)

    December 8, 2021
  • Prosus Ventures Leads USD60m Series B for Colombian Edtech Platzi

    December 6, 2021
  • KASZEK Leads USD10m Series A for Brazilian Workspace Marketplace Beer or Coffee (em português)

    November 30, 2021
  • Galapagos Capital Invests ~USD20m in Brazilian Cosmetics MedBeauty (em português)

    November 18, 2021
  • Oak HC Leads USD27m Series A for Mexican Payment Platform Aplazo

    November 15, 2021
  • Colombian E-commerce Fulfillment Platform Melonn Raises USD4.5 Seed Round

    November 3, 2021
  • DNA Capital, Temasek and Fit Participações Lead ~USD20m Round for Brazilian Healthtech Memed

    November 1, 2021
  • Astella Investimentos Leads ~USD5m Round for Brazilian Proptech Homelend (em português)

    October 28, 2021
  • KASZEK Leads USD8m Round for Brazilian Car Documentation Platform Gringo

    October 27, 2021
  • SoftBank Leads USD75m Series C for Brazilian BPO Platform Pipefy

    October 26, 2021
  • Mexican Delivery Platform Skydropx Raised USD20m Seres A from Cometa, Base10 Partners, 645 Ventures

    October 26, 2021
  • Brazilian Car Insurtech Justos Raises ~USD35.8m Series A from SoftBank, KASZEK and Others

    October 25, 2021
  • Andreessen Horowitz and Base Partners Lead USD15m Series A for Colombian Foodtech Foodology

    October 22, 2021
  • Unbox Capital Leads USD30m Series B for Brazilian Marketing Platform Rock Content (em português)

    October 22, 2021
  • L Catterton Leads Investment in Mexican DTC Eyewear Brand Ben & Frank

    October 21, 2021
  • Anthos Capital Leads USD18m Series A for Venezuelan Delivery Platform Yummy

    October 21, 2021
  • Flourish Ventures and GFC Lead USD10m Series A for Brazilian Wholesale Marketplace Merce do Bairro

    October 21, 2021
  • Tiger Global Leads USD35m Series A for Argentine Fintech Pomelo

    October 21, 2021
  • Brazilian Wholesale Marketplace Inventa Raises ~USD6m Seed Round (em português)

    October 20, 2021

About LAVCA

 

LAVCA is the Association for Private Capital Investment in Latin America, a not-for-profit membership organization dedicated to supporting the growth of private capital in Latin America and the Caribbean through research, education, networking and advocacy.

LAVCA Office

    New York City:
    589 8th Ave, 18th Floor
    New York, NY 10018

Explore LAVCA.org

  • About LAVCA
  • Board, Team, & Advisors
  • Media
  • Contact Us
  • Membership Benefits
  • Members Only Access
  • Education and Programs
  • Research
  • Policy
  • LAVCA VC
  • Contact Us

@2020 - LAVCA. All Rights Reserved.


Back To Top